вход и офис на най-голямата южноамериканска банка Itau

Лийн в сферата на услугите и ИТ

Вижте най-добрите практики от най-голямата южноамериканска банка Itau

Много хора са чували за невероятните постижения след въвеждане на лийн методи и мислене в сферата на производството. Значително по-малко се знае за приложението в услугите. Именно затова фокусът на срещата в Бразилия бяха добрите примери и практики от тази сфера, в това число и информационните технологии.

Първото посещение беше в банка Itau. Със своите 59 милиона клиенти, около 100.000 служители и 30 милиарда портфолио, банката се нарежда сред най-големите в света. Itau е с изцяло подновен цветен и креативен (тип Google) интериор, отговарящ на визията им да бъдат високо-технологични и ориентирани към клиентите си, като същевременно осигуряват модерна и мотивираща работна среда за служителите.

Лийн Институт Бразилия помага на Itau в тяхното лийн приключение от 5г., а резултатите са истински впечатляващи:

  • Визуален мениджмънт – всички стени са облепени със стикери и графики, съдържащи най-важните индикатори за всеки екип (беше забранено да правим снимки с детайли). Всяка задача се следи, а прогресът се обсъжда ежедневно от всички. Директорът на Credit & Collections сподели, че преди лийн за нея всичко е изглеждало като хаос, а сега цялата картина е съвсем ясна.
  • Видяхме и тяхната Обея (Obeya) – информационна лийн стая, където всички стени описват определени процеси и сa обвързани с основната цел на дирекцията. Всяка седмица се провежда среща в Обеята, за да се наблюдава и контролира дейността на екипите като едно цяло.
  • Разгледахме и интересен пример, при който с помощта на А3 инструмента, банката е спестила 60 милиона долара. Тук ставаше въпрос за оптимизация на пространството. Вместо внимателно да анализира нуждите на служителите и възможностите в наличните площи, мениджмънтът първоначално решава проблема с увеличаването на персонала, закупувайки нови сгради. Лийн подходът и тук води до впечатляваща прозрачност и успех за банката.
  • В IT дирекцията видяхме множество Agile екипи, които твърдят, че чрез лийн са прогледнали и са се научили да решават проблемите в Agile. Канбан таблата НЕ са виртуални и дават възможност за истинска интерактивнист между хората. Всяка нужда за споделяне на информация е на таблото, което лесно и бързо може да се адаптира ако процесите, клиентите, служителите, идеите, задачите или каквото и да било друго се промени. Толкова гъвкъв софтуерен продукт още не е измислен, вероятно няма и да бъде. Нищо не може да замести лице в лице срещите с хората и отразяването на промяната с маркер след ефективна дискусия.
  • Gemba walk е елементарна практика, която праща мениджърите там, където работата се върши и където тече стойността за клиента. В Itau това е ежедневие, като по този начин служителите се чувстват по-близко до техните ръководители, а ключовеите показатели за бизнеса са обсъждани на място при всяка гемба.
лийн консултации в южноамериканската банка Itau

сградата на южноамериканската банка Itau

Най-важният успех се нарича “отдаденост на ръководството”. Благодарение на лийн лидершип обученията и вътрешната трансформация, която са преживяли, мениджърите в компанията работят в колаборация със служителите, без да налагат и да взимат прибързани решения. За първи път креативното мислене и идеите се толерират.

Itau е впечатляваща организация, която доказва, че лийн подходът работи и за огромните корпорации с “невидими” продукти. Ако искате да научите повече за лийн в Itau и как това ще се преведе във Вашата фирма, свържете се с нас.

Автор: Васил Петров за Лийн Институт България